Hoe maak je een goed CV? 6 tips!

Hoe maak je een goed CV? 6 tips!

Als je gaat solliciteren is een CV één van de belangrijkste dingen om op orde te hebben. Met jouw CV kan een werkgever in één oogopslag zien wat voor werk je in het verleden allemaal hebt gedaan en welke opleidingen je hebt gevolgd. Maar een goed CV maken, da’s nog best lastig! Vaak is het zo dat er veel mensen dezelfde baan willen hebben. En dan moet je natuurlijk een manier vinden om op te vallen. De werkgever moet meteen het idee hebben: “hé, dit ziet er goed uit!”. Met onze zes tips kom je in ieder geval een heel eind.

Tip 1: maak ‘m overzichtelijk

Een hele lap tekst leest niet lekker, en goede kans dat iemand dan snel stopt met lezen. Verdeel je CV dan ook in duidelijk herkenbare gedeeltes. Dit doe je door gebruik te maken van tussenkopjes, bijvoorbeeld:

  • Persoonsgegevens
  • Werk
  • Opleidingen
  • Vaardigheden
  • Hobby’s en interesses
  • Referenties

Dit zijn ook meteen de belangrijkste onderdelen van je CV.

Tip 2: zakelijk, maar opvallend

Hoe je CV eruit ziet (dus niet de tekst zelf) noemen we de lay-out. Die moet opvallen, maar wel zakelijk blijven. Op het internet zijn voorbeelden te vinden die je eventueel zelf nog kunt aanpassen. Probeer iets te maken waaruit jouw persoonlijkheid naar voren komt zonder dat je CV onduidelijk wordt.

Tip 3: chronologische volgorde

Van je opleidingen en werkervaring maak je overzichtelijk lijstjes. Bovenaan zet je de baan die je het kortst geleden hebt gedaan en onderaan de baan die het langst geleden is. Datzelfde geldt voor je opleidingen. Zet bij je opleidingen ook altijd of je er een diploma voor hebt behaald.

Tip 4: vaardigheden

Werkgevers vinden vaardigheden erg belangrijk. Vaardigheden kunnen echt te maken hebben met het werk dat je doet (kennis over een computerprogramma of een heftruck besturen). Maar er zijn ook algemene vaardigheden, bijvoorbeeld goed met mensen om kunnen gaan, creatief zijn of nauwkeurig kunnen werken. Waar ben jij goed in?

Tip 5: hou het kort

Een gemiddeld CV is maximaal twee pagina’s lang. Een werkgever wil zo snel mogelijk kunnen zien wie je bent en wat je gedaan hebt. Hou de beschrijvingen van je opleiding, werk en vaardigheden dus beknopt en to-the-point.

Tip 6: een persoonlijk profiel

Je kunt nog wel in het kort wat over jezelf vertellen. Dit moet dan wel goed aansluiten bij de functie waarop je solliciteert. Vertel wie je bent, wat je kunt en waar je naar op zoek bent in een baan. Hou ook dit kort! Maximaal vier of vijf regels. In de motivatiebrief kun je meer kwijt over jezelf.

Hopelijk heb je nu een beetje een idee waar een CV uit bestaat. Naast een goed CV kan je ook nog een goede motivatiebrief schrijven. Hierin vertel je wie je bent en waarom jij denkt dat jij de juiste man of vrouw voor de functie bent. En daarna begint het pas echt natuurlijk: je eerste sollicitatiegesprek!

Vind je het moeilijk om zelf een CV op te stellen? Wij kunnen je daar goed bij helpen en begeleiden. Neem hier contact met ons op.

En als je al gaat solliciteren: veel succes!