Inclusief ondernemen: Holland Lift

Inclusief ondernemen: Holland Lift

De coaches van Partner in Werk werken regelmatig in opdracht van bedrijven wanneer het gaat om outplacement, coaching of Tweede Spoor. Eén van de vaste opdrachtgevers is Holland Lift. Samen met de klant en partners maakt Holland Lift machines die aan de hoogste eisen voldoen. Holland Lift is in 1984 opgericht en heeft als doelstelling de beste schaarhoogwerkers ter wereld te bouwen. Onze collega’s Marcia en Jeanine zijn in gesprek gegaan met Astrid Keuter, HR Manager.

Astrids eigen ervaring

Een gebrek aan inclusie op de werkvloer: Astrid heeft het aan den lijve ondervonden, toen zij na 38 jaar dienstverband op zoek moest naar een nieuwe baan. Het was toch haar leeftijd die haar in de weg leek te zitten, totdat Holland Lift haar CV onder ogen kreeg.

Directeur Chris Kochheim zag haar jarenlange werkervaring als kracht en is nog iedere dag blij dat hij haar in dienst heeft genomen. Haar ervaringen hebben haar ertoe aangezet om inclusie als belangrijk speerpunt in het HR-beleid van Holland Lift International op te nemen. “Zo kijken we hier juist naar dat wat je meebrengt, zoals ervaring en bepaalde vaardigheden,” aldus Astrid.

Een inclusieve werkvloer bij Holland Lift

Een van de maatregelen om inclusie op de werkvloer te bevorderen, is bijvoorbeeld een passende taakverdeling. Daarnaast is er het buddy-systeem, waarbij een BBL’er (leerwerk-medewerker) wordt gekoppeld aan een medewerker die fysiek minder belastbaar is.

Astrid zie je vaak op de werkvloer “om een korte lijn te hebben met het personeel en om ze de kans te geven mij wat makkelijker aan te spreken” zoals ze zegt. “Op vragen van het personeel kom ik altijd terug, het kan even duren, maar daar communiceer ik duidelijk over.”

Werkgeluk en verzuim

Eén keer per jaar vinden de beoordelingsgesprekken plaats. Astrid vond dit een mooi moment om het onderwerp ‘werkgeluk’ bespreekbaar te maken. “Het is belangrijk dat personeel gehoord wordt en dat we hier ook daadwerkelijk iets mee doen”, zegt Astrid. “Als het werkgeluk stijgt, is er een grote kans op daling van het verzuim.”

Bij frequent verzuim krijgt de medewerker altijd een uitnodiging om te kijken waar de knelpunten liggen en hierin mee te denken. “Alleen al het luisteren en de medewerker de ruimte geven zijn verhaal te doen, kan zorgen voor minder verzuim.” Ook vindt eens per kwartaal een overleg plaats van het Sociaal Medisch Team, waarbij Astrid en Chris afstemmen met de bedrijfsarts.

“Het houdt alle partijen scherp en daarmee lukt het ons om in bepaalde situaties voor de bocht te sturen. Terugkeer naar de werkvloer kan heel spannend zijn. Een eerste stap is altijd een kopje koffie drinken. Soms gebeurt dit op een neutrale locatie, om zo de terugkeer nog veiliger te maken. Op die manier kijken we naar wat mogelijk is.”

Holland Lift en Tweede Spoor

Niet alle ziek geworden werknemers keren terug op de werkvloer. Voor hen wordt dan een Tweede Spoor-traject ingezet. Zo heeft Astrid ook Partner in Werk leren kennen. Voor Astrid is een Tweede Spoor-traject geslaagd als de medewerker weer zingeving heeft gevonden.

Astrid spreekt haar bewondering uit voor de coaches van Partner in Werk. “Zij kunnen de weerstand van de medewerker ombuigen en de medewerker motiveren voor nieuw werk.” De open communicatie, en het sparren met de coach noemt Astrid als pluspunten. “Samen weten we meer en zo kunnen we de medewerker het beste helpen.”