Vanaf 1 november heb je voor alle zaken die jij via het werkgeversportaal regelt, eHerkenning nodig. Door de overstap naar eHerkenning zorgt het UWV ervoor dat de beveiliging van het portaal voldoet aan alle eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Die wil namelijk dat persoonsgegevens optimaal beschermd worden en dat het UWV gaat werken met meerfactor-authenticatie.
Wat is er aan de hand?
Veel werkgevers hebben echter nog geen eHerkenning en dat kán problemen opleveren voor je werknemers. Zonder eHerkenning kun jij straks namelijk niet op tijd een melding bij het UWV doen en bestaat bijvoorbeeld de kans dat je werknemer een ziekte- of zwangerschapsuitkering niet op tijd ontvangt. Tijd om in actie te komen dus!
Nog geen eHerkenning?
Het UWV gaat de oude UWV-accounts in fases opheffen. Als jouw bedrijf nog geen eHerkenning heeft is het dus van groot belang om dit zo snel mogelijk aan te vragen. Door de vele aanvragen zijn er momenteel ook nog eens flinke wachtrijen: in sommige gevallen duurt het zelfs een aantal weken voordat je aan de slag kunt met eHerkenning.
Het UWV wil begin volgend jaar alle oude inlogmethodes stop hebben gezet. Als je probleemloos meldingen via het werkgeversportaal wil blijven doen heb je dus uiterlijk begin januari eHerkenning nodig!
Wel eHerkenning? Top, maar pas ook dan op!
Ben je wel al overgestapt ben je natuurlijk goed bezig. Maar zelfs dan is het oppassen geblazen. Er bestaan namelijk verschillende betrouwbaarheidsniveaus binnen eHerkenning. Om persoonsgegevens met het UWV te mogen delen is niveau EH3 vereist.
Lees op de website van eHerkenning hoe dit precies in zijn werk gaat. Veel succes!